FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/09/2010

Ansvar för "live-chatt"

Jag undrar vem som bär ansvaret för publicerade inlägg som görs i en "live-chatt" på internet. Både i det avseende då det förekommer på en hemsida för en välkänd periodisk skrift samt om det förekommer på en hemsida dom tillhandahålls av en privatperson? *

Lawline svarar

Hej, En "live-chat" på internet räknas högst troligen som en s.k. elektronisk anslagstavla. Det innebär att _Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor_ är tillämplig när det gäller att placera ansvaret för publicerade inlägg. Denna lag anger att det finns en skyldighet för tillhandahållaren att informera användarna om tillhandahållarens identitet, att ha uppsikt över anslagstavlan samt att ta bort meddelanden som strider mot några av brotten mot allmän ordning, som t.ex. uppvigling och hets mot folkgrupp, se 3-5§§, https://lagen.nu/1998:112. Brister tillhandahållaren i dessa skyldigheter kan det utdömas straff i form av böter eller fängelse, se 6,7§§. Lagen gör ingen skillnad på om tillhandahållaren är välkänd eller ej. Att tillhandahållaren hålls ansvarig för en del av de publicerade inläggen tar dock ej bort ansvaret för var och en som skriver på anslagstavlan. Dessa enskilda personer kan fortfarande åtalas för t.ex. hets mot folkgrupp, uppvigling o.s.v. om inläggen är av den karaktären och brottsrekvisiten i övrigt är uppfyllda. Med vänlig hälsning
Samuel LundbergRådgivare