FrågaKÖPRÄTTKöplagen24/09/2010

Fuktskadad mobiltelefon köpt av privatperson

Jag köpte en mobiltelefon av en privatperson och 2 dagar efter mottagandet av denna (per post) skickade jag in den på garantiservice då en av knapparna inte var som den skulle. Nu har jag fått besked att telefonen är fuktskadad och därför ej kommer repareras. Jag har pratat med säljaren och han kan tänka sig gå med på att betala halva min självrisk, men inte mer. Jag yrkade på återköp men detta ville ej säljaren. Ikväll skulle jag ringa och fortsätta diskussionen men jag får inget svar. Det var väldigt viktigt för mig att ha garanti på telefonen då den inte var ny, men denna är helt förbrukad i detta läge. Vad har jag för rättigheter i detta fall? Vad kan jag kräva och vem ligger bevisbördan på?

Lawline svarar

Hej, Eftersom köpet gäller lös egendom mellan två privatpersoner blir köplagen https://lagen.nu/1990:932 tillämplig. I 17§ anges att en vara skall stämma överens med vad som följer av avtalet. Där anges även att fel föreligger om vara avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Av 18§ framgår att fel även föreligger om om varan inte överensstämmer med uppgifter om varans egenskaper som säljaren lämnat innan köpet och som kan antas ha inverkat på köpet. Detta gäller även om vara sålts i ”befintligt skick” enligt 19§. Enligt 20§ får köparen inte åberopa fel som denne måste antas känt till vid köpet. Har köparen erbjudits möjlighet att undersöka varan kan köparen inte påvisa fel denne borde upptäckt vid undersökningen. Detta gäller dock inte om säljaren handlat mot tro och heder. Säljaren ansvarar för fel i varan som funnits vid köpet även om felet visar sig först senare, 21§. Köparen har bevisbördan för att felet förelegat redan vid köpet. Föreligger fel i varan och detta inte beror på säljaren kan denne kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller häva köpet enligt 30§. I detta fall torde prisavdrag eller hävning av köpet bli aktuellt. För att nyss nämnda åtgärder skall bli aktuella krävs att reklamation skett inom skälig tid. Eftersom säljaren meddelats direkt vid upptäckt av den tidigare fuktskadan är reklamationen gjord inom rätt tid. Blir prisavdrag aktuellt skall det beräknas som skillnaden mot varans värde i felaktigt skick och varans värde i avtalsenligt skick enligt 38§, i detta fall lämpligtvis reparationskostnaden. Hävning av köpet regleras i 39§ och kräver att felet är av väsentlig betydelse för köparen och att säljaren borde insett detta. Med Vänlig Hälsning
Lina HjorterRådgivare