FrågaAVTALSRÄTTFormkrav23/09/2010

Muntlig avtalsklausul om Parkeringsplats

Hej, Jag har ingått hyresavtal med en hyresvärd. I samband med visningen fick jag information om att jag kunde ta över tidigare hyresgästs parkeringsplats då det var ett grundkrav från mig för att hyra lägenheten. När jag skrev på kontraktet fanns inget parkeringskontrakt och då sa hyresvärdens representant att jag skulle få det så fort en kollega som var på semestern var tillbaka. Nu säger hyresvärden att jag måste ställa mig i parkeringskön för att få parkeringen, allt enligt deras regler som ingen informerade mig om. Kan jag häva kontraktet då lägenheten är uthyrt på falska permisser till mig?

Lawline svarar

Hej, Det finns inget krav på skriftlighet vad gäller hyresavtal. Det avtal du ingick med representanten för hyresvärden innehåller därför en icke skriftlig klausul om att parkeringsplats övertas från tidigare hyresgäst. Detta ger dig en rätt att frånträda avtalet med omedelbar verkan eftersom ett hinder i den avtalade nyttjanderätten(parkeringsplatsen) uppstått utan ditt vållande, se JB 12:6 0ch 12:16 https://lagen.nu/1970:994#K12. Med vänlig hälsning
Samuel LundbergRådgivare