FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/09/2010

Fel på såld bil

Jag sålde en bil igår en bmw 325 automat 91 årsmodell för 6000kr och nästan 21000 mil på mätaren. Nu idag ringde köperaren tillbaka och vill lämna tillbaka bilen för att en automatlådan rasat. Är jag tvungen att ta tillbaka bilen? Jag informerade köparen att bilen var konstig vid ögonblicket när man ska åka iväg från stilla ståendes.Har ej undersökt felet själv , Vi skrev ingen kvitto eller kontrakt. Mvh Patrik

Lawline svarar

Hej, Eftersom det gäller köp av lös egendom och jag utgår från att ni båda är privatpersoner blir köplagen https://lagen.nu/1990:931 tillämplig. I lagens 17§ anges vad som anses utgöra fel i varan. Varan skall bl.a. stämma överens med vad som följer av avtalet och inte avvika från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Enligt 18§ föreligger även fel om varan inte överensstämmer med vad försäljaren utlovat. I lagens 20§ anges att köparen inte får åberopa sådant fel han måste antas känt till vid köpet. Har köparen givits möjlighet att undersöka varan kan denne inte åberopa fel han borde märkt. Detta gäller oavsett om köparen följt säljarens uppmaning om att undersöka varan eller ej, såvida inte säljaren handlat mot tro och heder. I många annonser anges att varan säljs i befintligt skick. Trots att detta är en vara ändå att anse som felaktig enligt 19§ om varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta. Skulle varan vara att anse som felaktig och felet inte beror på köparen själv får denne enligt 30§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller häva köpet. I detta fall torde prisavdrag eller hävning av köpet i sådant fall bli tillämpligt. Du uppger att du upplyst köparen om att bilen låten låter konstigt när den körs iväg. Eftersom du upplyst köparen om de brister du känt till torde det kunna uteslutas att köparen inte skulle vara medveten om eller i vart fall borde misstänkt att något var fel med automatlådan och undersökt detta vidare innan köpet genomfördes. Detta oberoende om bilen sålts i befintligt skick eller ej. Sammanfattningsvis av de förutsättningar som angivits kan sägas att om är priset att anse som marknadsmässigt för bilens skick, köparen har blivit upplyst om de tecken på fel som funnits med bilen och denne givits möjlighet att undersöka bilen bör felet på automatlådan således inte anses vara en grund till varken prisavdrag eller hävning enligt köplagen. Med Vänlig Hälsning
Lina HjorterRådgivare