Inställelse vid förhör och försvararens närvaro vid förhör

Hej Jag har fått en Kallelse från polisen. I den står det att jag ska höras som misstänkt i ovan ärende. Fast det inte står vad för ärende det är. Vad ska jag göra? Måste jag gå dit? Har jag rätt till advokat vid förhöret?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! *Inställelse till förhör* Regler angående bl.a. förhör finns i rättegångsbalken (RB), se https://lagen.nu/1942:740. Blir man kallad till ett förhör är man skyldig att inställa sig, se 23 kap 7 § RB. Bor du inom en radie av tio mil från platsen där förhöret ska hållas och du inte dyker upp när förhöret ska äga rum kan det resultera i att du blir hämtad av polisen. Mitt råd till dig är helt enkelt att på utsatt tid gå dit förhöret ska hållas. Har du några frågor kan du alltid ringa till det ställe dit du blivit kallad. *Rätten till försvarare * Om förundersökningsledaren anser att du är skäligen misstänkt för brott ska denne underrätta dig om misstanken när du hörs, 23 kap 18 § RB. Är man skäligen misstänkt för ett brott är man berättigad till att redan under förundersökningen anlita en försvarare. Denna rätt gäller ovillkorligen och oavsett vilket brott det rör sig om, se 21 kap 3 § RB. Det är du som utser en försvarare och som står för kostnaden för försvararen. Under vissa förutsättningar har du rätt till en offentlig försvarare som utses av rätten, se 21 kap 3a § RB. Förordnar rätten en offentlig försvarare till dig är det staten som står för den kostnaden. Eftersom jag inte vet vilket brott som är aktuellt i ditt fall kan jag inte uttala mig om du har rätt till att en offentlig försvarare tillförordnas dig. För att få en inblick i vilka regler som gäller angående möjligheten att få en offentlig försvarare kan du läsa ett av mina tidigare svar härpå Lawline, se http://lawline.se/answers/10174. Om du är under 18 år och är misstänkt för ett brott kommer en offentlig försvarare utses till dig om det inte är helt uppenbart att du inte behöver en offentlig försvarare, se 24 § lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19640167.htm. *Försvararens närvaro under förhör* Som misstänkt har du enligt 23 kap 10 § 4 stycket RB rätt att ha en försvarare närvarande vid förhöret om det inte är till men för utredningen. Detta gäller även om du inte är skäligen misstänkt. Utrymmet för undersökningsledaren att neka din försvarare rätt att närvara vid förhöret torde vara ganska litet och därmed endast kunna ske i undantagsfall. Jag hoppas att du anser att du har fått svar på dina frågor. Hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor.
Lawline RådgivareRådgivare