FrågaKÖPRÄTTKöplagen18/09/2010

Vilseledande uppgifter vid köp på auktion

Hävning av köp Budade nyligen på en dator på Tradera, i auktionen stod det klart & tydligt att det var en sparsamt använd dator med GARANTI. Jag tänkte att absolut kan jag betala lite extra för en nästan ny dator me garanti..! Budade & vann den för 3 000kr. I vinnarmailet jag får står plötsligt att garantin har gått ut för länge sedan, jag känner mig givetvis lurad & ringer upp säljaren som då också berättar att datorn har han köpt billigt av någon annan för att sälja dyrare. Det framgår också att moderkortet är bytt i datorn, vilket heller ej uppgavs i annonstexten. Kvitto finns inte heller kvar då nån tidigare ägare fifflat till sig den billigare..! Jag vägrar givetvis betala för detta var INTE det jag budade på, dvs en sparsamt använd dator MED garanti.. Säljaren säger nu att han ska gå vidare med detta till advokat. Vad gäller i en sådan här situation?? Mvh

Lawline svarar

Vid köp mellan privatpersoner är köplagen tillämplig. När man köper en vara på auktion anses varan sålt i ”befintligt skick” enligt 19 § köplagen. Se https://lagen.nu/1990:931 Även om varan sålts i befintligt skick måste den överensstämma med sådana uppgifter som säljaren lämnat före köpet och som antas ha inverkat på köpet. Eftersom säljaren lämnat vilseledande uppgifter till dig före köpet, är varan att anse som felaktig. Du kan häva köpet enligt 39 § köplagen. Du har alltså ingen skyldighet att fullfölja avtalet.
Lina RadovicRådgivare