FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet09/09/2010

Försäljning av hus till taxeringsvärde och ekonomisk kompensation mellan syskon

Hej! Min pappa ska sälja sitt hus till min syster. Huset är värderat till 1,8 miljoner, och taxeringsvärdet ligger på 1,1 miljon. För att han ska slippa skatten så säljer han det till min syster för taxeringsvärdet. Min syster ska i sin tur ge mej hälften av 700 tusen kronor som det är mellan 1,1 och 1,8 miljoner, för att det ska bli rättvist. Jag får det till att jag då ska ha 350 tusen för att det ska bli lika. Men nu kommer frågan; pappa säger att jag endast kommer att få 200 tusen kronor för att 150 tusen av de 350 ska min syster ha för att betala reavinst skatt vi ev försäljning. Det jag inte förstår är, varför ska jag betala reavinstskatt på hennes vinst som hon redan gör? Jag har ju inte gjort någon vinst. Och om hon inte säljer så får hon ju alltså 500 tusen kronor istället för de 350 tusen vi skulle ha vardera! Mycket tacksam för svar då detta oroar mej för att bli orättvist behandlad. Mvh Helena

Lawline svarar

Hej! Om jag förstått frågan rätt så vill din far slippa att betala reavinstskatt genom att sälja den till taxeringsvärde till din syster. Men du ska betala den reavinstskatt som din syster eventuellt får vid en försäljning av fastigheten. Även om det är svårt att räkna ut reavinstskatt, så kommer din syster antagligen att tjäna mest på denna affär. Eftersom det finns mycket att reda ut i denna fråga och det handlar mycket om ekonomiska aspekter i detta läge så är det bästa att tala med en expert inom området fastighetsöverlåtelse som kan ge dig ytterligare upplysning om hur du bör förhålla dig till försäljningen av huset. Det bästa är ändå att försöka förklara för din far redan nu att du anser att du blir felfördelad. Ta gemensamt hjälp av någon opartisk sakkunnig person som kan medla mellan er och ta fram det mest optimala underlaget för hur ni ska dela försäljningen av fastigheten mellan er syskon. Att samtala gemensamt med en expert på området kommer leda till det bästa resultatet i längden för er alla i familjen. Med vänlig hälsning Rickard Malteskog
Rickard MalteskogRådgivare