FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt06/09/2010

Avtal om andrahandsuthyrning

Hej! Jag avser att med hyresvärdens tillstånd under 6-10 veckor hyra ut min lägenhet i andra hand. Jag har försökt förstå Jordabalken och allt det där men nu undrar jag om ni enkelt kan förklara för mig vad som gäller. Jag tänker skriva ett mycket tydligt kontrakt som innebär att andrahandshyresgästen ska ersätta skadade eller försvunna föremål och inventarier i lägenheten samt skador på lägenheter, om såna uppstår under uthyrningstiden. Jag tänker fotografera lägenheten och andrahandshyresgästen ska signera dessa fotografier och inventarielistan. En vän till mig hävdar nu att det kvittar hur tydligt mitt kontrakt är - det är ändå inte juridiskt bindande. Vad menar han med det? Om hyresgästen skadar min lägenhet måste han/hon ersätta mig om så står i vårt avtal, eller? Vad ska man annars göra för att skydda sig?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. En hyresgäst får enligt jordabalkens regler inte hyra ut sin lägenhet i andra hand utan hyresvärdens, alternativ hyresnämndens, tillstånd. Utan tillstånd är uthyrningen otillåten. Förutsatt att du har hyresvärdens (alternativt hyresnämndens)tillstånd är det avtal som du och din hyresgäst undertecknar juridiskt bindande er emellan. Om din hyresgäst skadar din lägenhet är denne således skyldig att ersätta dig enligt vad ni överenskommit i avtalet. Viktigt att komma ihåg är att du som förstahandshyresgäst kvarstår i avtalsrelation med din hyresvärd, vilket innebär att du fortsätter att betala hyra till denne samt ansvarar för skador på lägenheten, etc. Din hyresvärd har alltså ingen relation till andrahandshyresgästen och därför är det mycket viktigt att du, precis som du har tänkt dig, upprättar ett avtal med din hyresgäst där ansvar för skador etc regleras. Med vänlig hälsning, Sanna Söder
Lawline RådgivareRådgivare