FrågaKÖPRÄTTKöplagen02/09/2010

Hävning av köp

Jag har köpt ett tält av en privatperson över internet. Med annonsen fanns en bild på ett Hilleberg Keron 4 i dagens utförande. Annonstexten var följande: Obetydligt använt. Nypris 8800:-. Tältet jag fick var ca 25 år gammalt med samma modellbeteckning. Tältväven är en annan, storleken en annan, tältbågarna av annat material mm. Dessutom har nypriset för säljarens tält aldrig varit 8800:-. Däremot är nypriset på tältet på bilden i annonsen 8800:-. Jag tog för givet att det därför var ett sådant tält. Nu vill jag häva köpet och refererar till köplagens §19 å jag anser att säljaren sålt ett annat tält än det hon/han refererar till i annonsen. Säljaren vägrar. Vem har rätt?

Lawline svarar

Tack för din fråga! Precis som du skriver är det Köplagen (KöpL) som är tillämplig på ett köp mellan två privatpersoner. I enlighet med 18 § KöpL föreligger fel i den vara, tältet, som du köpt. Detta eftersom tältets egenskaper i verkligheten inte stämmer överrens med de uppgifter om tältet som säljaren lämnat i sin annons . Det är tydligt att av säljaren lämnad information har inverkat på ditt köp. Detta eftersom du i din fråga anger att du var på jakt efter ett tält av just den modell som säljaren annonserande om. För sådana uppgifter bär säljaren strikt ansvar. I 30 § KöpL anges de olika påföljder som du som köpare har rätt till då fel i varan föreligger och felet inte beror på dig som köpare eller på något förhållande på din sida. I 31 § KöpL stadgas att när varan har avlämnats skall du som köpare så snart omständigheterna medger undersöka den köpta varan i enlighet med god affärssed. Dessutom skall du för att kunna åberopa att varan är sålt i felaktigt skick enligt 32 § KöpL inom skälig tid reklamera felet till säljaren. Varken avhjälpande eller omleverans enligt 34 § KöpL verkar vara möjliga påföljder i den aktuella situationen. Du har dock enligt 37 § KöpL rätt att kräva prisavdrag eller hävning. I andra stycket i nämnda paragraf anges dock att köparen inte har rätt till prisavdrag i det fall varan är köpt i begagnat skick på auktion. För det fall du köpt tältet på exempelvis Tradera faller således rätten till prisavdrag bort. Rätten att häva köpet återstår och stadgas närmare i 39 § KöpL. Hävningsrätten förutsätter dock att säljarens avtalsbrott är av väsentlig betydelse samt att säljaren insåg eller borde ha insett detta. Utgångspunkten för om det rör sig om ett avtalsbrott av väsentlig betydelse är den individuelle köparen. Det kan många gånger vara svårt att hävda att säljaren insåg eller borde ha insett de speciella omständigheterna för just denna specifika köpare. I lagförarbetena till KöpL (prop.1986/87:128 s.134) uttalas att man med avtalsbrott av väsentlig betydelse generellt menar ett avtalsbrott som berövar köparen den huvudsakliga nyttan av vad han hade anledning att vänta sig av avtalet. Det går däremot inte att generellt ange om fel av viss typ och storlek kan anses vara så väsentligt att köparen har hävningsrätt. Detta eftersom hävningsintresset varierar från fall till fall. Ett fel som i och för sig är framstår som obetydligt kan i det enskilda fallet vara väsentligt för köparen. I redan nämnda lagförarbeten, samma sida, anges som exempel på sådant fel vilket kan ligga till grund för hävning en smärre färgavvikelse. För att du skall ha rätt att häva köpet krävs dessutom att du inom skälig tid från det att du märkt felet, meddelar säljaren att du häver köpet, se andra stycket i 39 § KöpL. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Louise Albertson - WittingRådgivare