Om rätt till arv

Vad innebär det för arv om en person försvinner och dödförklaras efter fem år? X försvinner 2010, dödförklaras 2015. Testamente saknas, enda arvsberättigade släkting är en farbror som själv avlider 2014. Ärver då farbrodern "i efterskott" och lämnar arvet vidare till sina barn (X:s kusiner som normalt inte skulle ärvt)? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej! Huvudprincipen då det gäller arvsrätt är att den som ärver ska vara vid liv då arvet tas. Farbrodern i din fråga kan därmed inte ärva personen X efter det att han själv gått bort. Finns inga arvsberättigade personer vid liv då X dödförklaras år 2015, och testamente efter X saknas, kommer X´s kvarlåtenskap att tillfalla allmänna arvsfonden, se 5 kap. Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637#K5. Vänliga hälsningar
Ulrika LundgrenRådgivare