Försäljning av samägd fritidsfastighet

Hej Jag äger ett fritidhus ihop med mitt ex jag vill nu sälja min del. Hur går jag tillväga? Vad gör jag om mitt ex inte vill betala det jag vill ha?(han vill alltså köpa ut mig) kan jag propsa på att vi skall sälja det på öppna marknaden då vi förmodligen får ett bättre pris där?

Lawline svarar

Hej, Då ni äger fritidshuset gemensamt och ni inte köpt det för permanent boende blir Lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt tillämplig, såvitt inte annat avtalats. Enligt lagens 2 § framgår att det krävs samtliga delägares samtycke för godset förvaltning i dess helhet. Av detta stagande framgår att varje part förfogar själv över just sin andel, men att det krävs samtycke för att t.ex. sälja godset i sin helhet. Du har därmed rätt att sälja din andel av fritidshuset till vem du vill. Då det kan vara svårt att sälja enbart en andel, stadgas i lagens 6 § att varje delägare har rätt att hos rätten ansöka om att godset ska säljas i sin helhet genom offentlig auktion. Det finns dock stor risk för att priset blir lägre än vid en vanlig försäljning, varför det är en fördel för båda parter om man kan komma överens om hur försäljning ska ske. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare