Resa med barn utan tillåtelse från den andra vårdnadshavaren

Jag har delad vårdnad och jag få inte se min dotter av mamman. Nu kommer jag att träffa henne en lite stund. Kan jag ha henne längre utan att lämna henne på några dagar? Vad händer om jag inte lämna henne och har lite semester med min dotter några dagar? Få man straff för det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga Om du utan tillåtelse från ditt barns mamma, reser bort med ert barn kan du göra dig skyldig till egenmäktighet med barn. Detta brott stadgas i 7 kap 4 § brottsbalken (1962:700), se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm. Du kan alltså göra dig skyldig till detta brott trots att ni har gemensam vårdnad om ert barn. En förutsättning för att du kan göra dig skyldig till detta brott är att ert barn är under 15 år. Oavsett detta brott kan du även göra dig skyldig till olaga frihetsberövande se 4 kap 2 § brottsbalken. Detta brott tar mer sikte på att du skulle beröva friheten från din dotter genom att t.ex. föra bort eller spärra in henne. Slutsats, det du funderar på att göra kan vara brottsligt och du bör med andra ord inte åka iväg med er dotter utan mammans tillåtelse. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare