"Utlåning" av gemensamt ägd fastighet

Äger en fastighet tilsammans med en släkting. 50% var. Under 2009 "lånar" han ut fastigheten utan mitt medgivande. Vi har haft ett muntligt avtal om hyra till släkt och vänner, men nu vägrar han att betala för "gästerna" för dom har ju bara lånat fastigheten under 4 veckor. Jag hävdar att han inte kan låna ut fastigheten utan mitt medgivande. Han tycker att det är hans fulla rätt även om inte jag medgivit detta. Hans fru (hon är inte på lagfarten) har gjort samma sak till sina kompisar utan min eller min släkting vetskap. Kan detta vara rätt?

Lawline svarar

Hej, Det din släkting har gjort har utgjort två överträdelser, dels av ert muntliga avtal dels av samägandelagen (1904:48). Ett muntligt avtal om att kräva betalning av de gäster som brukar er fastighet gäller likväl som ett skriftligt avtal. Problemet är att muntliga avtals existens och innehåll kan vara väldigt svåra att bevisa vid en eventuell tvist angående avtalsbrott. Avtal är till för att hållas, vid överträdelser finns sanktioner. Vid händelse att ni ej avtalat om konsekvenser vid ett avtalsbrott fyller rättsliga princper istället ut avtalsinnehållet. Dessa säger att du bland annat kan kräva prestation (dvs. din del av bealningen för hyresgästerna) av din motpart, häva avtalet om rätten att hyra ut, samt få ersättning för eventuell skada du lidit av kontraktsbrottet. Vad det gäller förvaltningen av er gemensamma fastighet är samägandelagen som sagt tillämplig. Den säger enligt 2 § att alla delägares samtycke erfordras vid förvaltning av fastigheten, se https://lagen.nu/1904:48_s.1#P2S1 I och med att ditt samtycke inte inhämtats ger lagen dig, vid fortsatt osämja med din släkting kring förvaltningen, två möjligheter. Du kan ansöka om att en god man ska ta över förvaltningen av fastigheten under en tid, eller att fastigheten ska säljas på offentlig auktion, se 3 § och 6 § Samägandelagen. Förhoppningsvis skall väll inte denna konflikt behöva leda till en förändring I förvaltningen eller försäljning. Det är bara exempel på extremutvägar vid situationer där ni omöjligt kan inneha fastigheten tillsammans. Vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare