Arvsavstående.

Hej! har läst och läst men har fortfarande ett par frågetecken... Min mamma dog för två veckor sen, jag och min syster är dödsbodelägare (hon var ogift). Min syster vill avsäga sig arvet, för att inte soc ska ta alla pengarna och vill att jag ska få dom. Frågan är; tillfaller hela arvet då istället mig, eller går "hennes del" till hennes son, eller kan soc ändå få tag i arvet? Eller kan hon skriva att hon vill att jag ska ha det? Hoppas ni kan reda ut mina frågetecken.

Lawline svarar

Hej, Som arvinge har man naturligtvis rätt att välja att inte ta del av det arvet som erbjuds en. Din syster ska, om hon inte vill ärva efter Er mor, göra ett arvsavstående. Ett arvsavstående innebär att man meddelar dödsboet om att man inte är intresserad av att ta del av arvet och ett skriftligt arvsavstående ska även lämnas in som en bilaga till bouppteckning vilken lämnas till Skatteverket. Konsekvensen av ett arvsavstående blir att det återstående arvingarna, i detta fallet endast Du, får dela upp arvet sinsemellan. I Ert fall kommer alltså din systers arvsavstående resultera i att du ärver allt efter Er mor. Jag hoppas jag har lyckats räta ut dina frågetecken! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare