FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/07/2010

Löfte vid fastighetsköp

Hej! Jag har av en granne blivit lovad att köpa hans hus för 250000, om det var så att personen före mig inte ville köpa det. Det ville han inte, grannen kontaktade inte mig som utlovat. Efter nästan fyra veckor går jag och pratar med honom och får då reda på att huset inte är sålt, och att han kontaktat mäklare nummer två i ordningen. Vad kan jag göra, jag anser att han brutit vårt avtal rejält, priset är nu uppe i 330000, och huset visas för kreti och pleti. MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga Vid fastighetsköp uppställs stränga formkrav som regleras i jordabalken (1970:994) 4 kap 1 §, se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm. Där framgår bl.a. att muntliga avtal om köp inte är bindande utan skriftlig form krävs. Med det inte sagt att det muntliga avtalet kring att sälja egendomen inte är bindande. Löftet är således bindande. Eftersom detta löfte bryts aktualiseras frågan om skadestånd. För att skadestånd ska kunna utgå måste en faktisk ekonomisk mätbar skada ha uppstått. Om så är fallet kan jag inte besvara utifrån förutsättningarna i frågan. Sammanfattningsvis, löftet att sälja egendomen är således bindande och skall hållas. Men att sälja fast egendom är inte möjligt utan skriftlig form, som t.ex. köpebrev/köpekontrakt. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare