FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/07/2010

Förra ägaren tog tillbaka hund efter två år sedan viss skuld inte betalats

Jag är 17 år och för 2 år sedan letade min mammas vännina efter ett nytt hem till sin hund. Jag och hunden kom överens och vi övertog den, det blev min hund. Mamma och hennes vännina har hela tiden haft kontakt och vi har låtit den gamla ägaren ha kvar kontakt med hunden och vi har kunnat rådfråga henne, hon har även passat hunden när vi varit borta. Jag hade hunden med när jag påbörjade en hundutbildning på en internatskola. Men inga papper har skrivits. Nu 2 år senare har min mamma en skuld till vänninan som valt att straffa mig och min hund genom att ta tillbaka hunden och vägra oss umgänge. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej! Du och din mamma är skilda personer och ni har inget ansvar att betala varandras skulder. Den tidigare ägaren verkar däremot anse att hunden är din mammas. Naturligtvis har du rätt att få tillbaka din hund. _Du får däremot inte ta tillbaka hunden på egen hand om inte den förra ägaren medger det_ utan måste i så fall begära hjälp från Kronofogdemyndigheten (KFM). Du kan göra detta genom att ansöka hos KFM om *vanlig handräckning.* Det innebär att KFM kommer hämta hunden och överlämna den till dig om inte den förra ägaren motsätter sig det genom att bestrida ansökan. Om det sker kan du begära att KFM lämnar över ärendet till tingsrätten som kommer pröva om du har rätt att få tillbaka hunden. Du kan också vända dig direkt till tingsrätten. Du bör i så fall ta hjälp av en verksam jurist för hjälp med utformningen av stämningsansökan. KFM:s formulär för ansökan om betalningsföreläggande och handräckning finner du här: http://kronofogden.se/blanketterbroschyrer/blanketter/9012.4.3a7aab801183dd6bfd380003332.html Du kan även ha möjlighet att istället ansöka om *särskild handräckning*. Skillnaden mot vanlig handräckning är, grovt förenklat, lite av en kombination av vanlig handräckning och en prövning i tingsrätten: KFM kommer göra en prövning av om du har rätt att få hunden och eventuellt överlämna hunden till dig. Särskild handräckning ställer högre krav på din processföring varför det kan vara bra att ta hjälp av en jurist. Du kan läsa mer i KFM:s broschyr om betalningsföreläggande och handräckning: http://kronofogden.se/blanketterbroschyrer/broschyrer/926.4.3a7aab801183dd6bfd380004341.html Du måste betala en ansökningsavgift på 300 kr för vanlig respektive särskild handräckning men du kan begära att den förra ägaren ska ersätta dig den summan. KFM kommer i så fall kräva ut pengarna åt dig. Svårigheten ligger i att överbevisa en invändning om att hunden aldrig sålts till dig/din mamma. Bäst bevisning för att styrka att hunden är din är förstås köpeavtal, kvitton eller andra skriftliga bevis där den förra ägaren erkänner dig/din mor som ny ägare - men detta är ingen nödvändighet. Allt som tyder på att du och din mor uppträtt som hundens ägare under de senaste två åren kan användas som bevis. Av din redogörelse kan verkar den tidigare ägarens förfarande vara brottsligt. Jag kan inte uttala mig exakt vilket brott det är fråga om eftersom det beror på bland annat: om hon tog hunden ifrån er (stöld/snatteri), om hon inte lämnade tillbaka hunden efter att ha passat den åt er(förskingring/undandräkt), om hon, när hon tog hunden, förklarade att hon tog hunden som betalning för din mors skuld utan att du sa att det var okej (egenmäktigt förfarande). Klart är i alla fall att du kan göra en polisanmälan för att rikta polisens uppmärksamhet mot den förra ägarens förfarande. En polisanmälan är inte det effektivaste sättet att få tillbaka hunden med myndighetshjälp eftersom polisens arbete främst är inriktat på att ta reda på om något brott har begåtts eller ej. Betydelsen av ett hot om polisanmälan för den förra ägarens vilja att självmant lämna ut hunden ska dock inte underskattas. Jag råder dig därför att ta kontakt med den förra ägaren, förklara att det är brottsligt att själv ta sig rätt för att få en skuld betald, och be henne lämna tillbaka hunden. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare