FrågaKÖPRÄTTKöplagen20/07/2010

Undersökning av vara vid köp mellan privatpersoner

jag sålde en ac på blocket. Angav exekt modell och skrev att det är i absolut nyskick. En man kom och tittade och köpte den. Jag sa att den var använd enstaka dagar för tre år sedan. Jag hade inte kvitto kvar. Han testade den och betalade 2500. Två dagar senare vil han ha pengarna tillbaka för att han trott den var ny. Jag vägrar att ta tillbaka och han hotar med polis. Vem har rätt?

Lawline svarar

Du har fullgjort din upplysningplikt genom att meddela köparen om att du använt AC:n vid ett antal tillfällen för tre år sedan. Du skrev i annonsen att den var i nyskick, vilket endast är beskrivande. Du uppgav aldrig att det var oanvänd eller ny. Köparen har undersökt varan innan han köpte den, vilket innebär att det inte är fråga om något vilseleddande angående varans skick. Köp mellan privatpersoner regleras av köplagen. Se https://lagen.nu/1990:931 Av 20 § köplagen framgår att köparen inte får såsom fel åberopa vad han har känt till vid köpet. Har köparen före köpet undersökt varan får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder. Du behöver alltså inte ta tillbaka varan. Vad gäller det rättsliga tillvägagångssättet för köparen vid tvist är det civilrättslig process i domstol som gäller. Det ingår således inte i polisens arbetsuppgifter att utreda huruvida det förekommit något fel i varan vid köp mellan privatpersoner.
Lina RadovicRådgivare