Äktenskapsförord under pågående äktenskap

Vi köpte hus där jag betalade ca: 500.000:- i kontantinsats. Dessa pengar skänkta av min mor med krav såsom enskild gåva. Efter att vi bott i huset i ungefär 2år skrevs i samförstånd ett äktenskapsförord om just denna gåvan. Någon sade att om detta skrivits efter vi tillträtt huset så spelar äktenskapsförordet ut sin roll och blir sammanblandat. Detta kan väl inte stämma !

Lawline svarar

Din magkänsla stämmer mycket bra! Äktenskapsförord kan ingås både före och under pågående äktenskap. Ska äktenskapsförordet gälla all egendom är det lättare att göra det före ingången av äktenskapet, annars måste man göra en förteckning av all egendom. I ert fall gäller det dock endast den del av huset som betalades med gåvan. Denna kan ni utan problem göra till din enskilda egendom genom äktenskapsförord. För att det ska bli gällande måste det registreras hos domstolen; från och med dagen för registrering kan det göras gällande; 7:3 Äktenskapsbalken.
Frida LarssonRådgivare