FrågaKÖPRÄTTKöplagen08/07/2010

Avtal om hävning av hästköp möjligt även om köplagen inte föreskriver det

Hejsan tänkte höra med er, jag köpte mig en häst för en vecka sedan, då priset var ganska så lågt och vi hade långt att åka så gjordes ingen vetrinärbesiktning. Vi kollade och provred hästen utomhus och bestämde oss för att ta med honom hem dvs vi köpte honom. Väl hemma när vi kommer in i stallet där man ser betydligt bättre än ute i soljuset så ser vi att hästen har en hinna över varje öga och ett mörkare fält på ena ögat, när jag kontaktade förra ägaren om detta så smsar hon och säger att jag givetvis kan få häva köpet, när jag sedan frågar när vi kan köra upp honom så vägrar hon att ta tillbaka honom. Finns det inget jag kan göra då eftersom man har undersökningsplikt eller? Mkt tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Jag utgår från att du har köpt hästen i egenskap av privatperson av någon som inte driver näringsverksamhet som går ut på att sälja hästar. Bestämmelserna i köplagen (och inte konsumentköplagen) kommer i så fall att gälla utfyllande på ert avtal om ni inte har avtalat annat. Oavsett om köplagen ger dig rätt att tvinga igenom en hävning av köpet hindrar inte köplagens bestämmelser er från att komma överens om att köpet ska hävas. Det finns inga formkrav för hur ett avtal om hävning av köp av häst ska ingås utan kan ske via sms. Om avtal om hävning uppstod i och med säljarens sms där hon säger att du kan få häva köpet eller om det från din sida krävdes en accept för att avtal skulle uppstå kan jag inte svara på eftersom det beror på vad du sagt/skrivit till henne innan. Det borde inte ha någon större betydelse eftersom det verkar på din fråga som att ni vid någon tidpunkt kommit överens om att köpet skulle hävas och att säljaren sedan ångrat sig. Om du, men inte säljaren, vill stå fast vid ert avtal om hävning kan du ta kontakt med säljaren igen och be henne stå fast vid ert avtal. Annars får du kontakta en verksam jurist som kan hjälpa dig med att upprätta en stämningsansökan till tingsrätten. Glöm inte att åberopa sms:et där säljaren säger att du kan häva köpet som bevis i en eventuell rättegång. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare