FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder07/07/2010

Kontroll av arbetssökande i belastningsregister

Hej! I mars i år blev jag tagen för snatteri i två olika butiker samt stöld. Jag fick då böter för det. Jag undrar nu om hur det ser ut i belastningsregistret. Jag kommer troligtvis att börja jobba på en skola för handikappade barn till hösten, syns det där då eller är det bara grövre brott som syns? Hur ser det ut i belastningsregistret för jobb med barn och ungdomar med funktionsnedsättning på korttidsboende m.m. syns även stöld och snatteri där? Jag jobbar ibland extra som personlig assistent och chefen ringde upp mig idag och sa att hon fått mitt utdrag och sa då att hon inte visste om hon ville ha kvar mig eller inte. Känns lite jobbigt att bli nekad jobb pga att man gjort en dum grej pga att man mått dåligt, alla får vi ju en svacka någon gång i livet. Kommer det vara svårt för mig i framtiden att få jobb med barn/ungdomar med funktionsnedsättningar? Hur länge finns det kvar? Hur hårt tar arbetsgivaren på stöld och snatteri av lägre värde? Kan man neka arbetsgivaren att få ett utdrag? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej. När det gäller hur länge uppgifter om en person finns i belastningsregistret, beror det på vilken påföljd personen döms till. Uppgifter om böter finns kvar i fem års tid. Detta framgår av 17§ p.9 Lagen om Belastningsregister. När det gäller vilka uppgifter i belastningsregistret som en arbetsgivare kan se är reglerna ganska komplicerade. Jag skall försöka att beskriva reglerna och besvara dina frågor mot bakgrund av dem. Den som vill arbeta inom vissa yrkeskategorier måste lämna in ett registerutdrag till arbetsgivaren. Detta gäller bland annat barnomsorg och förskoleverksamhet, hem som tar emot barn för vård eller boende, samt personer som arbetar med stöd och assistans till barn med funktionshinder. Detta framgår av 9§ Lagen om Belastningsregister. Det finns också särskilda lagar om registerkontroll av sådan personal som nämns i 9§. Vägrar man att lämna ett registerutdrag får man inte anställas inom någon av de nämnda verksamheterna. Vilka uppgifter som skall finnas i ett sådant registerutdrag som man själv lämnar in framgår av 22§ i Förordningen om Belastningsregister. Det är framförallt våldsbrott, sexualbrott och narkotikabrott som omfattas av utdraget. Snatteri och stöld omfattas däremot inte, och kommer alltså inte att synas i de utdrag du är skyldig att lämna in. Vissa arbetsgivare har också möjlighet att själva kontrollera en arbetssökande i belastningsregistret. Om arbetsgivaren själv gör utdraget syns uppgifter om alla brott den arbetssökande dömts för. Möjligheten att själv göra registerkontroller av arbetssökande finns för arbetsgivare som anställer personal inom psykiatrisk sjukvård, vård av utvecklingsstörda eller vård av barn och ungdom. Inom vanlig barnomsorg och förskoleverksamhet finns inte denna möjlighet. Se 11§ p.5 och 21§ p.2 Förordning om Belastningsregister. Sammanfattningsvis kan man alltså säga att om registerkontrollen sker genom att du själv lämnar in ett intyg till din framtida arbetsgivare, kommer uppgifterna om att du dömts för snatteri och stöld inte att synas. Om du däremot söker jobb hos en arbetsgivare som omfattas av möjligheten att själv göra registerkontroll av arbetssökande, kan denne se vad du dömts för genom att själva göra utdraget. Om skolan där du vill börja jobba till hösten är en sådan arbetsgivare som själv kan göra registerkontroll vet jag faktiskt inte, det beror på om dina arbetsuppgifter kan karakteriseras som vård av utvecklingsstörda/ vård av barn och ungdom. Ett korttidsboende för funktionshindrade ungdomar borde vara en sådan arbetsgivare som själv kan göra registerkontroller. Hur arbetsgivare inom de här verksamheterna ser på en dom för stöld eller snatteri av lägre värde kan inte jag svara på. Gissningsvis varierar det mellan olika arbetsgivare. Återkom gärna om du undrar något mer. Nedan länkar jag till Lag om Belastningsregister samt Förordning om Belastningsregister. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980620.htm http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19991134.htm Vänligen,
Georg DellborgRådgivare