FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt05/07/2010

Allmänt om verksamhet som innebär regelbunden försäljning av personliga tillgångar

Jag funderar på att tjäna en extraslant genom försäjlning av använda underkläder. Så jag undrar om det finns några regler kring detta? Jag ska starta en blogg med kort info, priser etc, sedan regelbundet sälja till privatpersoner. Får jag göra det "hur som helst" eller måste jag registerar företag, betala skatt etc...?

Lawline svarar

Hej! Både fysiska och juridiska personer får sälja egendom. Du kan därför välja fritt om du vill sälja underkläderna själv eller om du vill överlåta dem till en juridisk person (företrädesvis ett aktiebolag) som du kontrollerar och som i sin tur säljer till privatpersoner. Fördelen med att driva rörelsen i bolagsform är att det blir bolaget och inte du personligen som får rättigheter och skyldigheter i förhållande till dina kunder. Nackdelen är att det kan vara lite krångligare att driva rörelsen i bolagsform. Om du väljer att starta ett aktiebolag råder jag dig att ta kontakt med en verksam jurist för hjälp med bildandet. Din rörelse kan bli bokföringsskyldig, se https://lagen.nu/1999:1078#K2P1S1 . Jag råder dig att sätta dig in i grundläggande regler om bokföring. Oavsett i vilken form du väljer att bedriva din rörelse kommer du att räknas som näringsidkare i konsumentköplagens mening. Den kommer vara tillämplig på de avtal du ingår med privatpersoner i din rörelse. Du bör därför i detalj sätta dig in i lagens bestämmelser, som du kan läsa här: https://lagen.nu/1990:932 . Vad gäller skattskyldighet är inkomster som uppkommer vid försäljningen skattepliktiga. Jag utgår från att du själv har använt underkläderna (någon gång). I så fall kommer det röra sig om personliga tillgångar i inkomstskattelagens mening. Vinst som uppstår vid avyttring av personliga tillgångar ska bara tas upp till beskattning till den del som sammanlagt överstiger 50 000 kronor per beskattningsår, se här: https://lagen.nu/1999:1229#K52P2S2 . Det betyder att du kan sälja en hel del varor innan du blir skattskyldig för dina inkomster från försäljningen. Du måste ändå deklarera dina försäljningar till Skatteverket. Jag har inte för avsikt att lämna en fullständig redogörelse för allt du bör tänka på när du startar din rörelse utan endast de mest centrala delarna. Om du har fler, konkreta, frågor är du välkommen att återkomma. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare