FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/06/2010

Är en bryggplats fast egendom

Har läst lite här om avtal och fast egendom. Min fråga är om en bryggplats räknas som en fast egendom?

Lawline svarar

Hej! Definitionen av fast egendom finns i 1 § 1 kapitlet Jordabalken (se https://lagen.nu/1970:994#K1P1S1), och är som det där uttrycks "jord", dvs helt enkelt mark. Om det på den sedan finns en byggnad, en brygga, ett staket eller liknande, och dessa saker ägs av +samma+ person som äger marken, räknas de som fast egendom (detta enligt 1 § 2 kap Jordabalken, de kallas formellt "fastighetstillbehör", se https://lagen.nu/1970:994#K2P1S1). Objekten ifråga är dock endast fast egendom så länge de så att säga "hör till" marken. Skulle markägaren exempelvis sälja endast själva bryggan, anses den ha förlorat sin koppling till marken och är därigenom inte längre fast egendom. Vad gäller en bryggplats är det i regel endast en rätt att nyttja en del av en brygga på mark (inkl vatten) som ägs av annan än nyttjanderättsinnehavaren (ägare är t.ex. ofta en kommun), och det faller således utanför begreppet fast egendom. Vänliga Hälsningar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare