Avsägelse av rätt till arv

Hejsan! En liten fråga som jag hoppas du kan hjälpa mig med..... Min morfar övertalade min mamma att skriva på ett papper där hon får 50 000:- mot att hon avsäger sig rätten att ärva när han dör. Min mamma är hans enda barn och min mormor är död sedan 04. Mamma skrev på detta papper. Nu undrar jag bara kan man göra så? Eller har hon rätt till sin "del" ändå? Morfar är i dag sambo/förlovad med en ny dam. Vad händer med mig och min syster, har vi rätt att ärva något? MVH

Lawline svarar

Hej! Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). En arvinge kan själv utesluta eller skjuta upp sin rätt till arv på i princip två olika sätt, arvsavsägelse och arvsavstående. Avstående från eller avsägelse av rätt till arv kan ske såväl före som efter arvlåtarens död. Nedan redogör jag kort för de två olika alternativen. Avsägelse av rätt till arv regleras i 17 kap. 2 § ÄB. Avsägelse kan ske på två sätt, antingen genom att arvingen godkänner ett av arvlåtaren upprättat testamente eller genom att arvtagaren skriftligen hos arvlåtaren klargör att man avstår från sin arvsrätt. En bröstarvinges avsägelse är bindande endast om arvingen har fått skäligt vederlag eller om egendom vars värde motsvarar laglotten har tillfallit arvingens make eller bröstarvingar, se 17 kap. 2 § ÄB. Vidare får underårig arvinge inte avsäga sin rätt till arv, se 17 kap. 2 § 2 st ÄB. En arvsavsägelse medför att den avstående arvingen helt och oåterkalleligt avstår från sitt rätt till arv. En giltig arvsavsägelse innebär vidare, om inget annat framgår av omständigheterna, att inte heller den avståendes avkomlingar får ta del av arvet, 17 kap. 2 § 3 st ÄB. Ett avstående från arv behöver inte, till skillnad från arvsavsägelse, betyda att arvlåtaren helt och oåterkalleligt avstår från arvet. Istället innebär arvsavstående att arvingen avstår från sitt arv och låter arvet gå vidare ner i arvsklassen. Den avstående arvinges bröstarvingar träder i detta fall i arvingens ställe. Tidigare utnyttjades arvsavstående främst för att uppnå skattemässiga fördelar. Eftersom arvsskatten avskaffades år 2005 finns det numera sällan anledning att göra arvsavståenden. Sammanfattningsvis kan sägas att din mamma sannolikt med bindande verkan har avstått från sin rätt till arv genom arvsavsägelse. Av din fråga framgår att avsägelsen har skett skriftligt och att vederlag utgått. Vad som räknas som skäligt vederlag är beroende av omständigheterna i det enskilda fallet. En bindande arvsavsägelse innebär att din mamma helt har avstått från sin rätt till arv. Vidare medför en bindande arvsavsägelse att varken du eller din syster får ta del av arvet, såvida inte annat framgår av föreliggande omständigheter. ÄB hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen,
Jens LidénRådgivare