FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen26/06/2010
Reklamation vid köp av begagnad bil
Hej
Vi köpte en begagnad polo, årsmodell -03 utav en bilhandlare för några par dagar sedan. Bilen har endast gått ca 6000 mil och inga brister på bilens funktion angavs av säljaren. Några dagar efter köpet upptäckte vi att ac'n inte fungerar som den ska, vilket vi nu tänker reklamera.
Till saken hör också att vi inte fick med oss den varudeklaration som satt på bilen, som för övrigt inte heller angav några brister på bilens funktion.
Vi ska självfallet kontakta firman igen för att be dem reparera bilen, alternativt kompensera oss för att själva få den reparerad.
Det handlar dock om en liten bilfirma, som inte heller är mrf-ansluten, och min magkänsla säger mig nu att de kanske inte kommer att vara särskilt tillmötesgående.
Jag har hyfsad koll påvad konsumentköplagen säger om saken, avseende att felet antas ha uppstått innan köpet om det upptäcks inom 6 månader. Jag har också läst att det är upp till säljaren att bevisa att felet inte fanns där när bilen såldes, alternativt att vi var medvetna om felet när vi köpte bilen.
Min fråga är helt enkelt:
Om säljaren inte är villig att kompensera oss alternativt laga felet, och vi då går vidare till ARN och förhoppningsvis får rätt där; vd har vi för möjligheter att vinna en eventuell rättstvist?
Tacksam för svar.
Maria Elgh
Lawline svarar
Lina RadovicRådgivare