Försäljning av samägd egendom

Jag äger 90% av mitt hus,min avlidna sambos barn har ärvt 10%.Jag är villig att lösa ut dem, 7 mäklare har värderat,men nu tänker barnen låta sälja.är orolig har bott här i 20 år

Lawline svarar

Eftersom ni tillsammans äger fastigheten gäller Lag om Samäganderätt. Enligt dennas 2§ krävs samtliga delägares samtycke för förfogande över egendomen i sin helhet. Varje delägare har dock (motsatsvis) rätt att förfoga över sin del genom att t.ex. sälja eller ge bort den. Om delägarna blir oense om förvaltningen har lagen uppställt två utvägar. Den ena är förordnande av god man enligt 3§ och den andra är att varje delägare kan hos domstol begära att egendomen säljs på offentlig aktion enligt 6§. Från detta finns två undantag där en delägare kan förhindra en försäljning. Den ena möjligheten är om fastigheten istället kan klyvas kan en delägare som inte vill sälja ansöka om detta och på så sätt undvika en försäljning (7§). Den andra möjligheten är om du som delägare kan visa på synnerliga skäl för att försäljning inte ska ske (6§). Detta är ett relativt hårt krav, av praxis går att utläsa att sociala skäl förvisso kan utgöra synnerliga skäl, men att inte varje socialt skäl kan godtas. Är det fråga om utmätning är kraven på synnerliga skäl strängare. Dina möjligheter att hindra en försäljning är således beroende av om du kan få till en klyvning eller om du kan anses ha synnerliga skäl till att försäljning inte ska ske.
Frida LarssonRådgivare