FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/06/2010

Köp av lös egendom mellan privatpersoner

Jag har muntligt kommit överens med en privat säljare att köpa hans båt. Efter att jag erlagt handpenning till säljaren har jag en stark indikation på att båtens årsmodell inte överensstämmer med det säljaren uppgett, finns dokumenterat i den annons säljaren haft ute. Kan jag med det som grund häva vår överenskommelse och kräva handpenningen åter. Vi har inget köpekontrakt upprättat eller annan handling och båten är inte överlämnad till mig, jag har bara bankens kvitto med inbetalning av handpenning.

Lawline svarar

Eftersom både du och säljaren är privatpersoner tillämpas Köplagen (1990:931) på köpet. Enligt 17§ Köplagen ska varan i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Detta innebär att det som parterna har bestämt om varans beskaffenhet utgör utgångspunkten vid en felbedömning av varan. Vid denna tolkning ska både det som muntligen och skriftligen har förekommit mellan parterna tas i beaktning. Sådana uppgifter som t.ex. finns med i marknadsföring ska tas med i bedömningen. Om varan avviker från detta anses det föreligga ett fel i varan. Om så är fallet får du enligt 30§ Köplagen kräva omleverans, prisavdrag eller häva köpet. Paragrafen ger även rätt att hålla inne betalningen. Du verkade mest intresserad av att häva köpet. Enlgit 39§ Köplagen får köparen häva köpet om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och köparen insåg eller borde ha insett detta. Frågan är om detta del kan anses vara av "väsentlig betydelse". Detta ska avgöras med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. Om så inte anses vara fallet kan du kräva prisavdrag. Detta ska enligt 37-38§§ Köplagen motsvara skillnaden mellan värdet på den vara som du skulle köpa och den vara som du i verkligheten köpte. Enligt 42§ Köplagen får du, om det är fel i varan, hålla inne med betalningen till den del det motsvarar kravet. Eftersom du inte har betalat hela varan är detta en möjlighet. Till sist spelar det ingen roll om ni har ett muntligt eller skriftligt avtal, det har samma giltighet. Det som dock är nackdelen med ett muntligt avtal är att det är svårare att bevisa vad som har avtalats. Köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta
Frida LarssonRådgivare