FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/06/2010

Förskottsbetalt köp via blocket. Säljaren hör inte av sig. Hur få tillbaka pengarna?

Hejsan Jag köpte en sak på blocket och har skickat pengarna till kans kontoi förskött och han skulle skickar varan med DHL o sen när han fick pengarna han slutat o svara på mejlen fråga är vad kan jag gjöra föratt få mina pengar tillbaka alltså efter polisanmälan ,jag har han namn +personnummer+adress+e.mail+och alltså alla bevisen så finns det nån väg eller en upplösning på svenska lag angående såna händelse

Lawline svarar

Hej! Det är jättebra att du har tagit reda på namn, personnummer, adress och liknande information om säljaren. Bevis är skillnaden mellan att ha rätt och att få rätt. Din polisanmälan kommer, om det går att styrka att något brott har begåtts, att leda till en rättegång där man kommer bestämma om säljaren ska straffas. Dina krav mot säljaren på att få tillbaka dina pengar kommer kunna läggas fram mot säljaren i samband med den rättegången. Eftersom det är svårt att styrka brott i sådana här fall är det inte säkert att din polisanmälan kommer leda till rättegång och om det sker kan det tyvärr dröja väldigt länge. Eftersom säljaren inte längre svarar på dina mejl är det inte troligt att han självmant kommer betala tillbaka några pengar. Om du vill ha tillbaka dina pengar bör du inleda en rättslig process på eget initiativ. *Jag råder dig att snarast ta kontakt med en verksam jurist för att få hjälp med att utforma en stämningsansökan till tingsrätten.* Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare