FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt07/06/2010

Tillämpligheten av svensk lag på gärningar begångna utomlands

om en pappa efter ca 10-11 år hör av sig o fått gott ställt bjuder med sin s k nyfunna dotter-far kontakt på en resa på 17 dag utomlands o dottern återvänder helt förstörd efter 17 dag mardröm vilket lands lagar är det då som gäller resmål el hemland sverige vad menas med dubbel straffbarhet (tror jag det hette )vad är det som gäller i såna fall då brottet begåtts utomlands tacksam för svar omg mvh LN

Lawline svarar

Hej, Enligt svensk lag döms man för brott begångna i Sverige samt brott begångna utomlands av en svensk medborgare eller icke svensk medborgare, men som har hemvist här, se Brottsbalken (BrB) 2 kap. 1 och 2 §§. Det finns ytterligare några omständigheter som kan göra svensk lag tillämplig, som att en utlänning efter brottet blivit svensk medborgare eller tagit hemvist i Sverige. Det utesluter dock inte att även landet där brottet begicks kan döma gärningsmannen. Det avgörande är alltså vem gärningsmannen är när ett brott begåtts utomlands, inte vem offret är. Dubbel straffbarhet innebär, förutom att gärningen ska vara straffbar enligt svensk lag, att gärningen ska vara straffbar där brottet begicks, BrB 2 kap. 2 § 2 st. Misshandlar du någon i Spanien kan du dömas enligt svensk lag om gärningen är straffbar i Sverige samt i Spanien. Då föreligger dubbel straffbarhet. Det ska nämnas att det finns ett undantag från kravet på dubbel straffbarhet. En stor del av sexualbrotten kräver inte dubbel straffbarhet om offret är en person under arton år, se BrB 2 kap. 2 § 4 st. Från och med juli omfattas även bland annat människohandel i BrB 4 kap. 1a § av undantaget. Det ska också nämnas att påföljden inte får vara att anse som strängare än det svåraste straffet som är stadgat för brottet på gärningsorten, BrB 2 kap. 2 § 3 st, med undantag för de sexualbrott som räknas upp i 4 stycket. Brottsbalken 2 kap. 2 § hittar du här: https://lagen.nu/1962:700#K2P2S1 Vänliga hälsningar
Alexandra AlmRådgivare