FrågaKÖPRÄTTKöplagen18/05/2010

Är man bunden av ett avtal om försäljning av vara om man tappat bort varan?

Har genom blocket försökt sälja en kamera, har fått en del anbud och hade stämt träff med en köpare som ville köpa produkten. Pris hade satts och datum för affär hade diskuterats. Kan jag nu avbryta detta köp, då produkten faktiskt försvunnit ur min ägo, dvs. att den är borttappad. Köparen som jag har meddelat att köpet inte kan bli av har sagt att den ska driva det vidare till en rättssak, går detta att göra?

Lawline svarar

Hej! Jag utgår från att ni båda hade tänkt genomföra köpet såsom privatpersoner. Då blir Köplagen tillämplig. I 23§ i den lagen framgår det bland annat att säljaren inte är skyldig att genomföra köpet om det föreligger hinder som säljaren inte kan övervinna. Tanken med bestämmelsen är att man inte ska kunna bli tvingad att fullgöra det som är omöjligt att fullgöra. Exempel på hinder kan vara att varan som ska säljas förstörs innan köpet. Förmodligen skulle ditt fall bedömas på samma sätt. Skulle du inom "rimlig tid" hitta kameran igen är du dock skyldig att fullgöra försäljningen om köparen kräver det. Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare