Samäganderättslagen - Nyttjande

Kan jag som 25%delägare i ett fritidshus kräva att få vistas där utan de andra delägarna? Alltså kan samägarlagen stödja ett sånt krav från mig?

Lawline svarar

Hej, Något sådant stöd finns inte i samäganderättslagen. Om ni inte kan komma överens om hur fastigheten ska nyttjas så kan du ansöka till rätten att en god man ska förordnas att ta hand om fastigheten. Detta hjälper nog inte dig i detta fallet. Ifall det skulle vara så illa att ni inte alls kan komma överens om hur fastigheten ska användas är en utväg att sälja fastigheten på offentlig auktion. Samäganderättslagen kan dock fritt avtalas bort. Detta gäller endast om inte annat är avtalat. Vänligen,
Bo OlssonRådgivare