Förköp i samägd fastighet

Jag och min syster har ärvt en fastighet av vår far genom testamente som enskild egendom. Min syster funderar på att sälja sin andel, men jag vill behålla fastigheten. Kan jag begära förköpsrätt på hennes andel?

Lawline svarar

Hej, Då ni äger fastigheten gemensamt är samäganderättslagen tillämplig. Genom 2 § framgår att varje delägare själv har rätt att förfoga över sin andel i godset. Detta innebär att din syster har rätt att sälja sin andel i er fastighet utan ditt samtycke och du har inte heller rätt till förköp. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare