Hur ärver makar varandra

Vi är gifta med varsitt barn från tidigare äktenskap. Inget testamente finns. Ingen enskild egendom. Hur ärver vi varandra?

Lawline svarar

p<>. Hej, p<>. Arv regleras i Ärvdabalken (ÄB). p<>. Enligt 3:1 ÄB ska kvarlåtenskapen tillfaller den efterlevande maken. Men om den avlidne efterlämnar bröstarvingar som inte är den efterlevandes bröstarvingar omfattar den efterlevande rätt till kvarlåtenskapen bröstarvingens arvslott endast om denne avstått från sin rätt till arv enligt 3:9 ÄB. p<>. Ovanstående innebär att ni inte kommer att ärva varandra såvida inte era barn gör ett arvsavstående till förmån för den efterlevande enligt 3:9 ÄB. p<>. Det bör dock noteras att den efterlevande alltid har rätt till egendom som motsvarar ett värde av fyra gånger gällande basbelopp. I värdet ska även egendom som tilldelats den efterlevande efter bodelning räknas in, se 3:1 2 st. ÄB. p<>. Vänligen,
Josefina BlomRådgivare