Beskattning av reavinst vid försäjlning av utländsk bostadslägenhet

Hur beskattas en reavinst i Sverige som uppkommer vid försäljning av en spansk bostadslägenhet ägd av svensk medborgare bosatt i Sverige?

Lawline svarar

Hej, Det är svårt att ge ett annat än ganska allmänt svar eftersom regleringen på området är komplex. För ett mer utförligt svar på hur det ligger till i ett visst enskilt fall rekommenderar jag att du kontaktar skattemyndigheten eller en erfaren skattejurist. *Förutsatt att du sålt lägenheten i egenskap av privatperson gäller följande:* Som s.k. *obegränsat skattskyldig* i Sverige är man som huvudregel skyldig att betala skatt enligt de skatteregler som gäller i Sverige. Detta gäller för all typ av inkomst oavsett om inkomsten härstammar från utlandet eller från Sverige. (se inkomstskattelagen 2 kap. 8 §) Obegränsat skattskyldig är man enligt inkomstskattelagen 2 kap. 3 § om man: 1. är bosatt i Sverige, 2. stadigvarande vistas här, 3. har väsentlig anknytning till Sverige och tidigare varit bosatt här. Utifrån hur din fråga är ställd, nämligen att ägaren är bosatt i Sverige, är alltså ägaren skattskyldig i Sverige för eventuell reavinstkatt som uppstår p.g.a. försäljningen. *Beräkningen* av vinstskatten görs på precis samma sätt som om det vore en svensk bostadslägenhet som sålts. Ofta beskattas inkomster från utlandet även i det utländska landet. För att förhindra att den skattskyldige blir dubbelbeskattad finns mellan Sverige och många länder s.k. *dubbelbeskattningsavtal*. Avtalen innebär i stora drag att Sverige och det andra landet helt enkelt sinsemellan bestämt att t.ex. bara ett av länderna ska ta ut skatt då en person är skattskyldig i båda länderna. Finns inget dubbelbeskattningsavtal, och förutsatt att man är skattskyldig för den aktuella inkomsten i båda länderna, kan *avräkning* på skatten i stället ske enligt den s.k. avräkningslagen. Avräkning av skatt innebär, väldigt förenklat, att det man utomlands betalat i skatt ”dras av” från den skatt man är skyldig att för den utländska inkomsten betala i Sverige. Det finns dock en gräns, det s.k. spärrbeloppet, för hur mycket du får räkna av. *Spärrbeloppet räknas ut enligt följande:* (Utländska inkomster / totala inkomster) x svensk skatt på totala inkomster. I skatteverkets broschyr ”Hur man deklarerar sin bostad i utlandet”-SKV 398 utgåva 14 hittar du mer information: http://www.skatteverket.se/download/18.6efe6285127ab4f1d25800010894/39814.pdf Inkomstskattelagen: https://lagen.nu/1999:1229#A3 Avräkningslagen: https://lagen.nu/1986:468
Tora JuforsRådgivare