FrågaKÖPRÄTTKöplagen08/05/2010

Köparen vägrar att fullgöra

Hej, jag som privatperson har köpt ett fordon med en skåppåbyggnad på. Jag har inte någon användning för denna typ av skåppåbyggnad ock kontaktar därför företaget som tillverkar just denna typ av skåp. Jag erbjuder dem att köpa detta skåp. De frågar vissa specifika frågor om skåpets modell och beskaffenhet som jag svarar på. Vi kommer tillsammans överens om ett pris på telefon. Överenskommelsen är som följer. Jag skall leverera fordonet med skåpet på till deras fabrik ca 20 mil från den plats där jag finns. De skall montera av skåpet och sätta bilen i kördugligt skick samt att de skall utöver detta betala det överenskomna priset. Väl på plats dagen efter får jag besked om att de inte är intresserade att köpa skåppåbyggnaden. Jag påtalar att vi har ett avtal. De påstår att de har rätt att häva avtalet. Tacksam för svar Mvh

Lawline svarar

Hej. Den överenskommelse du har träffat med företaget är ett köpeavtal. Avtal om köp av lös egendom är s.k. formlösa avtal, dvs. det krävs inte att avtalsinnehållet dokumenteras i ett skriftligt avtal eller liknande. Det är gällande från och med den stund ni har kommit överens i telefonen. När det sedan gäller företagets agerande efter att avtalet slutits, gäller följande. Eftersom bindande avtal kommit till stånd är företaget tvunget att fullgöra sin del av avtalet, dvs. att betala för skåpet. Företaget har inte någon rätt att ångra sig bara för att leverans inte skett samma dag (såvida ni inte på telefon kom överens om att de skulle ha rätt att ångra sig, men ingenting du skriver tyder på det). Företaget säger också att de har rätt att häva köpet. Häva att köp kan man göra under två omständigheter. Den första är att säljaren kommer i dröjsmål, dvs. inte lyckas leverera den köpta varan. Dröjsmålet måste av väsentlig betydelse för köparen för att man skall kunna häva på denna grund(25§ Köplagen). Den andra möjligheten att häva ett köpeavtal är då varan är felaktig. Det krävs att felet är av väsentlig betydelse för köparen och att det inte går att avhjälpa felet eller leverera en ny, felfri vara (37 och 39§§ KöpL). Eftersom du tagit med dig skåpet till den avtalade platsen i överenskommen tid och företaget inte ens verkar ha undersökt skåpet, är det alltså inte tal om att de skulle ha hävningsrätt i det här läget. Du har rätt att hålla fast vid avtalet och kräva betalning (52§ KöpL) Detta är den juridiska sidan av saken. I praktiken finns såklart ett problem till, och det är att muntliga avtal är svåra att bevisa i efterhand. Av din fråga får jag intrycket att företaget egentligen inte förnekade att ni slutit ett avtal, men däremot menade sig ha rätt att häva det. Vad du då möjligen kan göra är att kontakta dem igen via mejl och återigen påpeka att ni har slutit ett avtal. Har du tur medger de att själva avtalet per telefon ägt rum men bestrider betalningsskyldighet av någon annan anledning. I sådana fall kommer du i en bättre bevissituation. Köplagen finns här: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900931.HTM Vänligen,
Georg DellborgRådgivare