Sexmånaders- respektive ettårsegeln

Hej lawline! Jag sitter nu här och läser ett stort urval av de frågor ni har besvarat - det är ett riktigt bra material att utgå ifrån vid summariskt tentaplugg! Jag undrar om dubbelbeskattningsfrågan som besvarades den 24/1 - 2010. Var har tidsgränsen på 72 dagar som ni säger hör till 3 kap. 9 § 1st IL hämtats från?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Det är roligt att Lawline kan vara av användning vid tentaplugg, trots att tanken bakom främst är att hjälpa privatpersoner med deras juridiska spörsmål. Tidsgränsen som diskuteras i det tidigare svaret härrör från IL 3 kap. 10 §. Av detta lagrum, som hänvisar till IL 3 kap. 9 §, framgår att uppehållet inte får vara längre än att det motsvarar 6 dagar för varje hel månad som anställningen varar. Detta innebär att uppehållet vid tillämpande av sexmånaders-regeln endast kan uppgå till sammanlagt 36 dagar. Vid ettårs-regeln kan uppehållet emellertid uppgå till högst sammanlagt 72 dagar. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare