FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet02/05/2010

Försäljning av andel

Andelsstuga. Vad händer om någon av andelsägarna vill sälja sin andel? Vem kan köpa den?/hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej, för samägande gäller lagen om samäganderätt, se https://lagen.nu/1904:48_s.1. För samägd egendom gäller att delägarna måste vara överens vad det gäller förfoganden över det samägda i sin helhet, det vill säga försäljning, uthyrning, ombyggnationer och så vidare som berör egendomen i sin helhet, se 2 §. Respektive delägare kan dock disponera över sin andel efter eget tycke, t.ex. sälja sin andel utan de övriga samägarnas samtycke. Om den samägda egendomen är en fastighet och en andel där i ska gå till försäljning ska också reglerna i Jordabalken beaktas, se https://lagen.nu/1970:994. Enligt Jordabalkens 4 kap. 8 § är försäljning av ideell andel i fastighet tillåten. Vid försäljning av sådan måste även de generella reglerna för försäljning av fastighet som uppställs i 4 kap. iakttas, såsom kravet på skriftlighet m m, se 1 §. Hälsningar
Jenny UlfsdotterRådgivare