FrågaKÖPRÄTTKöplagen02/05/2010

Ansvarsfråga angående fel vid köp av lägenhet

Vems ansvar? Vi köpte i februari vårat drömloft, en underbart vacker vindsvåning med snedtak. I objekbeskrivningen stod det att objektet var nyrenoverat. kort efter vi hade flyttat in börjar golvet knaka och bubbla upp plus att våran ugn lagt av. detta är dom stora problemen i ett ganska grovt fuskbygge. vem ska fixa golvet och laga ugnen? är mäklaren ansvarig?

Lawline svarar

Hej, Köparens och säljarens ansvar regleras i Köplagen, se https://lagen.nu/1990:931. Enligt § 20 st. 1-2 kan köparen inte åberopa sådana fel som man måste antas känt till vid köpet, inte heller kan man åberopa sådana fel som man vid en undersökning borde ha märkt. Det föreligger ingen generell undersökningsplikt, men om man undersökt lägenheten före köpet eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka lägenheten får man inte åberopa de fel man borde märkt vid undersökningen. För sådana fel som köparen inte kunnat upptäcka ansvarar säljaren, oavsett om denne var medveten om felen eller inte, s k dolda fel. Fel är dolda om köparen vid en noggrann undersökning av bostadsrätten inte kunnat upptäcka dem och inte heller borde ha räknat med dem på grund av lägenhetens ålder, pris och skick. Som köpare måste lämna meddelande om felet till säljaren inom skälig tid efter att det upptäckts, och reklamationen måste ske inom två år från tillträdet, annars förlorar man som köpare rätt att åberopa felet, se 32 §. Som köpare har man rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen, om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Om säljaren inte fullgör sin skyldighet att avhjälpa felet har köparen rätt till ersättning för försvarliga kostnader för att avhjälpa det, se § 34. Säljaren har, utan att köparen kräver det, rätt att avhjälpa felet, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, se § 36. Om avhjälpande inte sker inom rimlig tid efter reklamationen kan man som köpare kräva prisavdrag eller i sista hand häva köpet, se § 38 och § 39. När det kommer till mäklaren så regleras dennes ansvar i fastighetsmäklarlagen, se https://lagen.nu/1995:400. Mäklare ska utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och iaktta god fastighetsmäklarsed. Mäklaren ska beakta både köparen och säljarens intressen, se § 12. Mäklaren ska, i den mån god fastighetsmäklarsed kräver det, ge köpare och säljare de råd och upplysningar som dessa kan behöva om bostadsrätten. Mäklaren skall verka för att säljaren före överlåtelsen lämnar de uppgifter om fastigheten som kan antas vara av betydelse för köparen, liksom att köparen före förvärvet undersöker eller låter undersöka fastigheten, se § 16. Om mäklaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter skall han ersätta den skada som till följd av dennes agerande/underlåtenhet drabbar köparen eller säljaren, se 20 §. Med Vänliga Hälsningar
Jenny UlfsdotterRådgivare