Distansavtal
Hej
Jag driver ett företag som enskild näringsidkare. I Januari(19/1 2010) ringer en försäljare av tvätt medel upp mig och jag bestämmer att jag vill köpa en mängd, leveranstiden enligt säljaren är 4 dagar (enligt företagets hemsida 5-7). Den 4/2 kommer fakturorna, den ena skall betalas senast 4/3 den andra 4/4. Den 26/2 sänder jag företaget ett mail och berättar att jag inte längre är intrserad av tvättmedlet och att jag vill anulera orden för att det tagit för lång tid att leverera, jag har inte fått varona. 9/3 kommer jag fram till företagets telefonist och berättar att jag inte vill ha deras varor och att jag vill avsluta orden, telefonisten säger att det inte går och slänger på luren i örat på mig. Pratar också samma dag med företaget som sköter faktureringen och dom stoppar fakturorna. 15/3 ringer en företagets säljare som jag köpt tvättmedlet av, han har inte hört något om att jag inte fått några varor eller att jag sänt mail och ringt. Den 22/3 försöker DHL leverera varor men jag tar inte i mot dom. Den 11/4 ringer företagets "jurist" och berättar att jag måste fölfulja köpet, jag bestrider detta.
Måste jag fölfullja köpet eller har jag laglig rätt att häva det pga att det tagit så lång tid att leverera och att jag pga det har fått köpa tvättmedel på annat vis.
Lawline svarar
Frida LarssonRådgivare