FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/04/2010

Distansavtal

Hej Jag driver ett företag som enskild näringsidkare. I Januari(19/1 2010) ringer en försäljare av tvätt medel upp mig och jag bestämmer att jag vill köpa en mängd, leveranstiden enligt säljaren är 4 dagar (enligt företagets hemsida 5-7). Den 4/2 kommer fakturorna, den ena skall betalas senast 4/3 den andra 4/4. Den 26/2 sänder jag företaget ett mail och berättar att jag inte längre är intrserad av tvättmedlet och att jag vill anulera orden för att det tagit för lång tid att leverera, jag har inte fått varona. 9/3 kommer jag fram till företagets telefonist och berättar att jag inte vill ha deras varor och att jag vill avsluta orden, telefonisten säger att det inte går och slänger på luren i örat på mig. Pratar också samma dag med företaget som sköter faktureringen och dom stoppar fakturorna. 15/3 ringer en företagets säljare som jag köpt tvättmedlet av, han har inte hört något om att jag inte fått några varor eller att jag sänt mail och ringt. Den 22/3 försöker DHL leverera varor men jag tar inte i mot dom. Den 11/4 ringer företagets "jurist" och berättar att jag måste fölfulja köpet, jag bestrider detta. Måste jag fölfullja köpet eller har jag laglig rätt att häva det pga att det tagit så lång tid att leverera och att jag pga det har fått köpa tvättmedel på annat vis.

Lawline svarar

Det finns skyddslagstiftning gällande distansavtal, men denna är riktad till enskilda personer. Av din fråga framgår det inte om du köpte tvättmedlet för privat bruk eller om du skulle använda det i näringsverksamhet. För att Distans- och hemförsäljningslagen ska vara tillämplig krävs att köparen är en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Om du skulle ha köpt tvättmedlet för huvudsakligen privat bruk kan du således använda dig av reglerna i Distans- och hemförsäljningslagen. Enligt 9§ denna lag har köparen rätt att ångra avtalet genom att lämna ett meddelande till säljaren om detta inom 14 dagar. Denna tid börjar löpa från det datum du har fått hem varan (eller väsentlig del av denna). Detta innebär att du hade rätt att frångå avtalet vid tidpunkten du gjorde det (och två veckor framåt från det att du tog emot varorna). Om du har betalat in någonting ska denna summa betalas tillbaka till dig. Om du köpte tvättmedlet i egenskap av näringsidkare kommer Köplagen att tillämpas. Enligt denna får du pga. dröjsmål i leveransen kräva fullgörelse eller häva köpet. Eftersom du inte verkar intresserad av att fullfölja avtalet säger jag inte mer om det. För att få häva köpet pga. av dröjsmål krävs att avtalsbrotten är av väsentlig betydelse för köparen och att säljaren förstod detta (25§ Köplagen). För att detta ska vara uppfyllt är det inte tillräckligt att dröjsmålet har väsentlig betydelse för dig, saken ska bedömas objektivt men med beaktande av din speciella situation. Under tiden för förseningen av varan får du hålla inne med betalningen. Enligt 42§ Köplagen får du hålla inne med så mycket av betalningen som motsvarar kravet, och eftersom du inte hade fått någon leverans alls hade du rätt att hålla inne hela betalningen.
Frida LarssonRådgivare