Yttrandefrihetens gränser

Har man i och med yttrandefriheten rätt att sprida sin politiska åsikt även om den bryter mot till exempel lagen om förbud mot diskriminering?

Lawline svarar

Hej. Som utgångspunkt har man alltid rätt att göra sin åsikt hörd, oavsett vilken denna är. Yttrandefriheten som princip slås fast redan i 2 kap. 1§ Regeringsformen, som är vår viktigaste grundlag. Det finns dock lagregler i Sverige som innebär att vissa typer av uttalanden kan vara olagliga. Regler om detta finns framförallt i 16 kap. Brottsbalken som handlar om brott mot allmän ordning. I 16:8 BrB sägs till exempel att den som uttalar hot eller missaktning mot en folkgrupp gör sig skyldig till hets mot folkgrupp, vilket alltså är ett brott. Vidare kan man göra sig skyldig till brott om man uppmanar andra människor att begå brottsliga handlingar. Detta kallas uppvigling och är förbjudet enligt 16:5 BrB. Att uppmana till våld eller uttrycka sig starkt kränkande om en grupp är alltså olagligt, även om det är en politisk åsikt som ligger bakom uttalandet. Det innebär inte att man inte får diskutera t.ex. invandring eller andra ”känsliga” saker, men gränsen går vid kränkningar och uppmaning till våld. När det sedan gäller diskriminering, så innebär diskriminering att man särbehandlar en annan person på en otillåten grund – t.ex. för att personen är homosexuell. I BrB 16:9 finns ett förbud för näringsidkare (alltså företagare, butiksägare osv.) att diskriminera kunder eller andra personer de möter i sin verksamhet. Det finns också en särskild diskrimineringslag som förbjuder diskriminering i arbetslivet, utbildningssystemet, socialtjänsten osv. Reglerna mot diskriminering handlar alltså om hur personer som befinner sig i en viss ställning (arbetsgivare, butiksägare, tjänstemän osv.) får och inte får bete sig mot personer de möter i tjänsten. Diskriminering begås alltså snarare genom en handling mot en annan person, än genom att uttala en politisk åsikt. För åsikter som sprids i tryckta skrifter eller i radio, TV osv. finns Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen. Inte heller i sådana medier får t.ex. hets mot folkgrupp förekomma, men om detta brott begås genom uttalanden i medier finns vissa särskilda bestämmelser om vem som ansvarar för detta. Återkom gärna om du undrar något mer. Regeringsformen, Brottsbalken, Tryckfrihetsförordningen och Diskrimineringslagen finns här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740152.HTM http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.htm http://www.notisum.se/Rnp/SLS/LAG/19490105.htm http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/20080567.htm
Georg DellborgRådgivare