Ångerrätt vid distansköp

Hej, Har köpt en produkt på nätet som jag ångrat köpet av. Jag meddelade inköpsstället inom 14 dagar att jag ville använda min ångerrätt. Jag såg då att man får ytterliggare 30 dagar på sig att återlämna produkten. Det står så här på deras hemsida "Returnera varan, i produktkartongen med det avsedda inneremballaget, snarast och senast inom 30 dagar efter att du meddelat oss om att du att avtalet frånträds" Jag har nu väntat några dagar med att återsända paketet och har precis fått en påminnelsefaktura. Måste jag betala för produkten i det här fallet när jag ändå skall sända tillbaka den med användandet av ångerrätten?

Lawline svarar

Hej! Vad jag förstår av din frågeställning har du köpt en vara på kredit, det vill säga att du betalar den först nu i efterhand. När en konsument utövar sin ångerrätt gäller beträffande krediter att kreditavtalet ska upphöra att gälla utan att du som konsument ska åläggas någon påföljd för detta. Beträffande ångerrätten gäller som utgångspunkt att konsumenten ska ha minst 14 dagars ångerrätt vid distansförsäljning av detta slag. Företaget du har köpt varan av har gett dig en längre frist än vad som egentligen krävs vilket innebär att om det anges i avtalet att du har 30 dagars ångerrätt så är det detta som gäller. Det framgår inte av din fråga om förfallodatumet på påminnelsefakturan är före utgången av den 30-dagarsfrist du har eller om den uppkommer först efter. Om det inträder efter behöver du självfallet inte erlägga betalning under förutsättning att du faktiskt returnerar varan. Om den uppstår innan rekommenderar jag att du antingen returnerar varan före detta datum, då förfaller ju betalningen, alternativt betalar in pengarna för att sedan få tillbaka dem när varan returnerats. Självfallet kan du alltid kontakta företaget ifråga och höra vad som är bäst. Du kan läsa mer https://lagen.nu/2005:59. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Sandra Helgadottir IngolfssonRådgivare