FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/07/2006

Är det olagligt att tiga om att man fått för mycket lön

Jag undrar om det är olagligt att ej berätta för sin arbetsgivare att man fått för mycket i lön? Jag är fullt införstådd med principen om condictio indebiti och under vilka förutsättningar man kan bli tvungen att betala tillbaka lönen, men är det olagligt att för sin arbetsgivare tiga om att man fått felaktigt utbetald lön? (tex. för en månad som man inte jobbat).

Lawline svarar

Hej! Det är inte i sig olagligt att tiga om att man fått för mycket i lön men, precis som du nämner, kan man bli återbetalningsskyldig om man inte varit i god tro. Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare