FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt31/03/2010

Samäganderätt och försäljning på offentlig auktion

hur snabbt i tid har man rätt att driva igenom en försäljning enligt samägarlagen om man är fyra delägare och två vill sälja mot de andras vilja?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Den lag som reglerar samägande är samäganderättslagen (SamägL) som du hittar här: http://lagen.nu/1904:48_s.1 Enligt 6 § SamägL har varje delägare rätt att begära försäljning av det samägda godset på offentlig auktion (under förutsättning att inget annat har avtalats). Ansökan skickas in till tingsrätten. Om det inte finns några hinder beviljar tingsrätten ansökan. Delägarna som motsätter sig auktionen kan begära anstånd med försäljningen om synnerliga skäl föreligger. Tingsrätten utser en gode man som omhändertar försäljningen av det samägda godset se 8 § SamägL. Enligt 9 § 2 st SamägL bestämmer denne gode man försäljningsvillkoren. Enligt samma paragrafs första stycke har var och en av delägarna rätt att begära att tingsrätten beslutar om ett minimipris som försäljningen av det samägda godset inte får understiga. Delägarna kan själva delta i auktionen. Kostnaderna för försäljningen delar samtliga delägare på vilket följer av 15 § SamägL. Köpeskillingen från den offentliga auktionen fördelar sedan gode mannen mellan delägarna. Jag kan inte med säkerhet säga hur lång tid det ovan beskrivna förfarandet tar, det beror på det enskilda fallet. Eventuella yttranden över ansökan från de delägare som motsätter sig försäljningen kan göra att det tar längre tid att få det samägda godset sålt. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare