Registrering av utländskt äktenskap

Hej! Jag och min man har gift oss i USA men vi har inte registrerat giftemålet i Sverige. Vi bor nu i USA men om vi flyttar hem till Sverige och inte har giftemålet registrerat där och vi separerar vilka regler gäller då? Kan jag då räknas som sambo dvs. bli lottlös eller räknas jag som gift med alla rättigheter det innebär fastän äktenskapet bara är registrerat i USA? Tack!

Lawline svarar

Hej! Om ni flyttar till Sverige ska ni i samband med folkbokföringsprocessen ansöka hos Skatteverket om registrering av ert äktenskap. Skatteverket gör då en hindersprövning för att säkerställa att äktenskapet kan godkännas enligt de svenska reglerna. Om så är fallet folkbokförs ert äktenskap. Ett i utlandet ingått äktenskap som uppfyller kraven på äktenskap i det landet anses dock gällande även i Sverige oavsett om det folkbokförts. Om ni ingår skilsmässa efter flytten till Sverige men innan äktenskapet folkbokförts anses ni således ändå gifta om ni kan uppvisa giltigt vigselbevis som styrker äktenskapet. Du kan läsa mer https://lagen.nu/1987:230, samt på Skatteverkets hemsida www.skatteverket.se. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Sandra Helgadottir IngolfssonRådgivare