Avveckling av jordbruksverksamhet

Hej Min far driver ett lantbruk ihop med sin bror. För ett antal år sedan så fick min far reda på att han fått Parkinson. Till en början gick det bra att jobba men nu har han blivit allt sämre. Det är bara en tidsfråga innan han måste avveckla sin verksamhet. Problemet är att hans bror är mycket yngre och han vill fortsätta med jordbruket. Min far vill sälja och komma åt sitt låsta kapital men brodern har inte ekonomiska möjlighter att lösa ut min far. Det finns heller ingen tredje part med intresse och ekonomiska möjligheter som vill köpa min fars del av verksamheten. Hur löser man detta?

Lawline svarar

Hej, Svaret på din fråga kan bli väldigt varierat beroende på vilken typ av verksamhetsform som din fars och farbrors jordbruk drivs i. Är det ett aktiebolag, Handelsbolag eller enkelt bolag? Då de flesta jordbruk här i landet bedrivs som enkla bolag kommer jag utgå ifrån den förutsättningen i resten av mitt svar. Om detta skulle vara en felaktig presumtion får du återkomma med kompletterande information. Den rättsliga beskrivningen av ett enkelt bolag är negativ och återfinns i Lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag 3 § (nedan kallad BL), se https://lagen.nu/1980:1102#K1P3S1. Där stadgas att ett enkelt bolag föreligger om samverkan ej är registrerat som ett aktie- eller handelsbolag. Utgångspunkten är att delägarna i enkla bolag själva har rätt att bestämma sina inbördes förhållanden, att avtalsfrihet råder stadgas i 4 kap 1 § BL, se https://lagen.nu/1980:1102#K4P1S1. Lagens bestämmelser tillämpas alltså först efter det är konstaterat att din far och farbror ej avtalat om något annat. Ett särskilt problem i enkla bolag rör rätten till de tillgångar som används i bolagets verksamhet. Ett enkelt bolag är nämligen ej ett eget rättssubjekt och kan därmed ej äga egendom. Slutsatsen är att bolagsmännen var för sig eller tillsammans är ägare av egendom som används i rörelsen. Om ett bolagsavtal är slutet på obestämd tid har den som vill komma ifrån avtalet rätt att efter uppsägningstid lämna samverkan och upplösa bolagsförhållandet, detta enligt 4 kap 7 § 2 st BL som hänvisar till 2 kap 24 § BL, se https://lagen.nu/1980:1102#K2P24S1. När uppsägningstiden gått ut skall bolaget likvideras. Detta förfarande kan skötas av bolagsmännen själva, de kan gemensamt eller var för sig sälja de samfällda tillgångarna som finns i bolaget. Därefter sker en intern avräkning så att varje ägares över- eller underskott i den gemensamma egendomsmassan kan bestämmas. Kan delägarna ej komma överens kan tingsrätt efter ansökan tillsätta en likvidator som delar upp egendomen enligt 4 kap 8 § BL, se https://lagen.nu/1980:1102#K4P8S1 Om brodern ej kan köpa upp din fars egendom och din far vill komma åt sitt kapital samt ej vill ge brodern anstånd med betalningen ser jag ingen annan lösning än avveckling av bolagsavtalet och därmed realisering av tillgångarna till utomstående. Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare