Jämkning av bodelning för efterlevande maka

hej hur är det med paragraf 12:2 ? kan en efterlevande maka hävda denna även om hon inte har mest giftorättsgods?? min boupptecknare hänvisade till den med tanke på att jag som särkullbarn har en enskild egendom på ett fritidshus och menade då på att makan kan då ta allt som står i hennes namn (bankkonton) så att det blir samma värde som min enskilda. kan det verkligen stämma?? allt ska delas mitt itu förutom då min enskilda. det innebär ju att jag har mest giftorättsgods i så fall. denna lag verkar väldigt konstig och svårtolkad. hur fungerar den?? mvh

Lawline svarar

Hej! Av omständigheterna i din fråga utgår jag ifrån att det är 12 kap 2§ äktenskapsbalken du menar. Jag håller med dig om att den inte är alldeles enkel att läsa (den finns för övrigt här: https://lagen.nu/1987:230#K12P2S1) men jag ska försöka hjälpa dig att förklara hur den hänger ihop. Har jag förstått frågan rätt så är du särkullbarn till den avlidne och har ärvt ett fritidshus eftersom det var enskild egendom. Boupptecknaren menar då att 12:2 kan användas för att kompensera den efterlevande makan. Jag kommer att svara utifrån dessa förutsättningar och har jag missförstått din fråga får du gärna skicka in en ny med kompletterande information. Tyvärr är det nog så att din boupptecknare kan ha rätt. Äktenskapsbalken har under sina senaste förändringar kommit att bli en lag som i allt större utsträckning skyddar en efterlevande maka. Just den här bestämmelsen finns till bland annat precis för att den efterlevande inte skall behöva avstå egendom till exempelvis särkullbarn. Paragrafen fungerar i praktiken så att det är den efterlevande maken som själv måste begära att få behålla sitt giftorättsgods. Det framgår inte av din fråga hur mycket giftorättsgods som lämnats efter den avlidne och hur mycket som den efterlevande själv haft med sig "in i" bodelningen. Utan exakta summor är det svårt att avgöra hur jämkningen kan ske; den beror väldigt mycket på vem som haft med sig mest giftorättsgods. Bestämmelesen ger dock en ganska flexibel möjlighet att jämka och om den efterlevande makan annars skulle förlorat på en rak att man delar giftorättsgodset lika, är det fullt möjligt att hon kan göra precis så som den ansvarige för bouppteckningen har sagt. Det är då tänkbart att hon tilldelas mer än hon annars skulle ha fått om man följt huvudregeln om likadelning av giftorättsgodset. Detta gäller i princip även om du inte hade ärvt stugan; 12:2 finns som sagt till för att skydda den efterlevandes rätt till giftorättsgods vid dödsfall och inte för att "kompensera" vad du har fått på grund av enskild egendom. Jag hoppas att jag gjort bestämmelsen lite enklare att förstå men hör som sagt gärna av dig igen! Vänligen
Joel DahlquistRådgivare