FrågaKÖPRÄTTKöplagen27/03/2010

Hävning av försäljning av bostadsrätt p.g.a. dröjsmål

Hur häver jag försäljning kontrakt på en bostadsrätt om jag ej fått betalt?

Lawline svarar

Hej! Om ni har skrivit ett avtal mellan er så gäller avtalet i första hand och därefter lagregler. Finns det ett villkor i avtalet som ger dig rätt att häva köpet om köparen inte betalar har du rätt att häva köpet enligt avtalet. Om ni har skrivit särskilda villkor för hur hävning ska gå till måste du följa dem. Står det inget alls i avtalet om hävning eller om det bara står att parten har rätt att häva, kan du häva enligt reglera i köplagen för att vara säker på att det genomförts korrekt. Enligt 54 § köplagen (https://lagen.nu/1990:931) har du rätt att häva köpet om köparen inte har betalat. Det säkraste sättet är att först skicka ett meddelande till köparen om en tilläggstid under vilken köpare ska betala. Tilläggstiden ska vara skälig vilket beror lite på priset men runt 14 dagar borde vara godtagbart. Meddelandet bör vara skriftligt, så att du sedan har bevis att du har skickat meddelandet. Du kan exempelvis skicka det som ett rekommenderat brev så är du säker på att motparten tar del av det. Det finns två sätt att lägga upp det hela. Antingen skriver du i meddelandet att när tidsfristen har gått ut anser du att köpet är hävt. Det andra sättet är att du skrivet i meddelandet att när tidfristen har gått ut har du rätt att häva köpet. När tidsfristen sedan har gått ut skickar du ett meddelande till köparen och skriver att du härmed häver köpet eftersom köparen inte har betalat enligt tilläggstiden (hävningsförklaring). Inget av sättet är fel men jag skulle rekommendera det andra sättet eftersom det är mer tydligt. När du sedan har skickat det andra meddelandet är köpet hävt. Spara avtalet och kopior på de meddelande som du har skickat. Var noga att skriva i meddelandena vilken bostad avtalet gäller, vilka parterna är, när avtalet ingicks samt summan som ska betalas. Sedan ska du också skriva vilket datum köparen skulle betala enligt avtalet och vilket datum som är sista dagen att betala enligt tilläggstiden. Var övertydlig när du skriver detta och självklart ska man inte glömma datum och underskrift. Även om köparen betalar har du rätt till ersättning och kan kräva köparen på de kostnader som du har fått för att köparen inte betalde. Framgår det i ert avtal är det avtalet som du använder dig av, annars står det i 57 § köplagen (https://lagen.nu/1990:931). Vill du ha ersättning och köparen motsäger sig det, får du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten där köparen bor. Skulle köparen ha fått tillträde till bostaden (nyklar eller flyttat in) måste du om köparen inte flyttar vända dig till Kronofogdmyndigheten (alternativt till tingsrätten). Där begär du handräckning (om avhysning) och när du har fått ett beslut från Kronofogden måste du ansöka om att Kronofogden ska värkställa avhysningen. Efter det kommer hyresgästen att underrättas och har rätt att invända mot beslutet. Därefter kommer Kronofogen att ta bort hyresgästen och dennes saker. Jag hoppas att det löser sig. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare