Tillgång till tvättmaskin för hyresgäst

När man hyr en lägenhet,har man rättighet som hyresgäst att ha tillgång till tvättmaskin då? Jag skriver snart kontrakt på en hyreslägenhet där det varken finns gemensam tvättstuga heller tvättmaskin i lägenheten utan den får man stå för själv. Vad är egentligen hyresvärdens skyldighet? och ska jag förhandla om detta innan jag skriver kontraktet?

Lawline svarar

Eftersom lagstiftaren anser att hyresgästen är svagare avtalspart än hyresvärden är regelsystemet väldigt omfattande och till stora delar tvingande till förmån för hyresgästen. Reglerna om hyresbostäder finns i jordabalkens 12 kapitel. I 18 a § denna lag (se http://lagen.nu/1970:994#K12P18a) anges att: “Om en bostadslägenhet, som hyrs ut av fastighetsägaren till en hyresgäst för annat än fritidsändamål och som inte utgör del av hyresvärdens egen bostad, inte har lägsta godtagbara standard enligt sjätte och sjunde styckena, får hyresnämnden på hyresgästens ansökan förelägga hyresvärden att vidta åtgärd som behövs för att lägenheten skall uppnå sådan standard (upprustningsföreläggande).” För att lägenheten skall uppnå lägsta godtagbara standarden krävs det att den är försedd med anordning inom lägenheten för: 1. kontinuerlig uppvärmning, 2. kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien, 3. avlopp för spillvatten, 4. personlig hygien, omfattande toalett och tvättställ samt badkar eller dusch, 5. försörjning med elektrisk ström för normal hushållsförbrukning, 6. matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor. Det krävs även att det finns tillgång både till förrådsutrymmen inom fastigheten och t*ill anordning för hushållstvätt inom fastigheten eller inom rimligt avstånd från den*, och att huset inte har sådana brister i fråga om hållfasthet, brandsäkerhet eller sanitära förhållanden som inte skäligen kan godtas. Med hänvisning till ovan angivna resonemang anser jag att hyresvärden är skyldig att ha "anordning för hushållstvätt inom fastigheten eller inom rimligt avstånd från den". Eftersom lägenheten måste ha denna standard kan du som hyresgäst ansöka om upprustningsföreläggande. Detta görs till hyresnämnden som då kan förelägga hyresvärden att helt enkelt rusta upp lägenheten. Vänligen,
Anton StrandbergRådgivare