Betalningsskyldighet för hyra vid överlåtelse av kontrakt

Hej, jag har sagt upp min hyreslägenhet med avflyttning den 31/12. Men hyresvärdens godkännande överläts hyreskontraktet till nästa hyresgäst den 30/11, dvs en månad i förvägeftersom han ville flytta in tidigare. Jag hann dock betala in hyran för december. Nu vägrar den nya hyresgästen ersätta mig för decemberhyran, utan anledning. Jag vill kräva återbetalning av hyran från hyresvärden med hänvisning till paragraf 38 i hyreslagen. Är detta korrekt?

Lawline svarar

Hej! Då du som hyresgäst överlåtit hyresrätten med samtycke från hyresvärden är du efter överlåtandet fri från dina skyldigheter enligt kontraktet om det inte finns några motstridiga villkor i samband med samtycket aller tillsåtndet. Hyresvärden har enligt din utsaga samtyckt till det tidigare datumet och därmed är det den nyya hyresgästen som är ansvarig för inbetalningen av hyran för december månad. Jag kan därför inte se något annat än att din föfarande med att kräva tillbaka hyran med hänvisning till 12 kap 38 § jordabalken är korrekt.
Ivar NäslundRådgivare