Allmän visstidsanställning och provanställning

Vi har en anställd nu som varit anställd med vissa arbetsuppgifter, en visstidsanställning, och den anställde har jobbat halvtid hos oss. Det jag nu funderar över är att det nu kan bli aktuellt med en heltidstjänst med delvis andra arbetsuppgifter. Har vi då rätt att provanställa denna person, eller måste vi ge personen en tillsvidareanställning, utan att egentligen veta om personen klarar av uppgifterna på grund av att hon jobbat hos oss sedan 6 månader tillbaka?

Lawline svarar

Hej Allmän visstidsanställning övergår i tillsvidareanställning först efter att en arbetstagare under en femårsperiod varit anställd i sammanlagt mer än två år. Dessa regler gäller även för vikariat (Se https://lagen.nu/1982:80 5 §). För provanställning gäller dock att anställningen övergår i en tillsvidaretjänst om inte arbetsgivaren lämnar besked om att anställningen inte skall fortgå efter det att prövotiden gått ut. Prövotiden för provanställning är högst sex månader (6 §). Eftersom att dessa är två skilda anställningsformer beräknas tidsfristerna för sig. Detta medför att det är möjligt för en arbetstagare att först arbeta 1 ½ år under allmän visstidsanställning för att sedan arbeta i högst sex månader under provanställning på samma arbetsplats, utan att anställningen övergår till tillsvidareanställning. Sammanfattningsvis ser jag inga juridiska hinder för att provanställa denna person. Av er fråga framgår att vederbörande endast arbetat under allmän visstidsanställning hos er under en period om sex månader. Det krävs alltså att denne har arbetat hos er i sammanlagt två år för att ni skall bli tvungna att ge honom en tillsvidareanställning. Jag hoppas att jag kunde ge Er lite klarhet i denna fråga! Vänligen
Lawline Rådgivare