FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/03/2010

Har jag rätt att få ersättning för trasig klocka som marknadsförts som ny?

Hej Ropade in en modeklocka på tradera för 500:- Utropspris var 500:-, Klockan var utlagd under ny & oanvänd och i texten också som ny o oanvänd. Värdet på en fungerande ny klocka utan garanti bör ligga på ca 500:-. Efter kraftig försening och påminnelser fick jag klockan , brevet var avstämplat dagen innan , fastän säljaren påstått att det gått iväg mkt tidigare. Det visade sig dock direkt att klockan stod still . Säljaren bedyrar att klockan gick när säljaren skickade den, men säljarens egna publicerade foton av klockan på tradera visar att sekundvisaren stod still redan då på minst 4 olika foton. Sekundvisaren står förövrigt i samma läge än idag. Säljaren har alltså med berått mod skickat iväg en defekt klocka. För att betala tillbaks avgiften kräver säljaren att jag skickar tillbaks en fungerande klocka och säljaren betalar ingen av frakterna, eller mina utlägg. Moment 22. Min 1:a fråga är , kan jag anmäla säljaren för bedrägeri ?, anser själv att bevisen är övertygande. 2:a frågan har jag inte rätt att få tillbaks alla mina utlägg ovilkorligt i det här fallet.? 3:e frågan , har säljaren inte genom att bryta avtalsvilkoren i auktionen automatiskt brutit hela avtalet? Mvh Kjell

Lawline svarar

Hej! Tack för Din fråga. Det är Köplagen https://lagen.nu/1990:931 som reglerar ett köp mellan två privatpersoner. Huvudregeln enligt 3 § är att det är Ert privata avtal som gäller, lagen blir endast intressant när avtalet inte tar upp en viss aspekt eller om man kan anse att det finns en sedvänja mellan Er två. Allt som ni har kommit överens om går alltså för det som står i lagen. Du har köpt lös egendom och säljaren har hamnat i dröjsmål med leverans och varan är defekt enligt lagens mening. Det innebär att Du som köpare har rätt att kräva att säljaren rättar till felet, något som inte är aktuellt i Din situation då säljaren troligen inte kan laga klockan. Istället har Du rätt till prisavdrag eller att häva köpet. Enligt 18 § Köplagen så skall klockans egenskaper stämma med vad säljaren sagt vid marknadsföringen av klockan. En trasig klocka är inte "ny och oanvänd", jag gör bedömningen att Du har rätt att häva köpet enl. 39 § Köplagen. Huvudregeln är att en säljare har rätt att rätta till ett fel i en vara eller skicka en ny vara, men de alternativen kan bli svåra att använda i Ditt fall eftersom att säljaren verkar vara en privatperson. Ett tredje alternativ är att Du som köpare lämnar in klockan för lagning, en kostnad som säljaren sedan skall ersätta Dig. För att få häva köpet krävs att säljaren förstått att felet var väsentligt för Dig som köpare. Om det går att laga klockan genom att sätta i nya batterier kan det vara så att det inte finns grund att häva köpet, men om den är trasig borde säljaren ha förstått att Du inte vill ha varan. Som svar på Din 3:e fråga så har säljaren troligen brutit mot Ert avtal, vilket inte gör avtalet ogiltigt utan innebär att Du troligen har rätt till hävning. Hävning innebär att Du lämnar tillbaks den trasiga klockan och får Dina 500:- tillbaks. Som svar på din 2:a fråga så har Du rätt till skadestånd enl. 40 § Köplagen som skall täcka dina ekonomiska förluster pga köpet, t.ex. fraktkostnader. Det som säljaren eventuellt kan hävda är att risken för varan gick över på dig när varan postades och att klockan skadats under transport(15 §), men eftersom Du har foton på klockan med sekundvisaren på samma plats som den står nu så tror jag inte att det försvaret håller. Då skall Du ersättas Dina utlägg. Som svar på Din 1:a fråga så tycker jag att Du skall göra en polisanmälan för bedrägeri, som Du beskriver situationen kan säljaren anses ha gjort sig skyldig till bedrägeribrott. Vänlig hälsning
Anna GustafssonRådgivare